• Prijs: Euro 19,95 (of lid worden van die dierenpartij, ook leuk)
  • Blz:  135
  • Gebonden, kleurendruk, stijve kaft.
  • Meer informatie bij de uitgever www.karakteruitgevers.nl/
  • zie je gelijk de boeken met plaatjes van mijn broer. Dat is ook wel aardig. (of vind u dat ik nu aan het merchandizen ben?)

Het kan allemaal nog net onder  de kerstboom, via het internet ook te bekomen, maar deze boeken trekken wel een wissel op de integriteit van uw buren als het via hen komt.

Van Antoinette Hertsenberg weet ik dat ze plantaardig eet, bij de Partij voor de Dieren krijg je haar en Jacinta Bokma’s werk als welkomst cadeautje. Van Ria Loohuizen hebben we al eerder een boek besproken (Van Nature) toen bij een andere uitgever, maar ik was benieuwd wat ze over vijgen en kweeperen en de mispel weet te vertellen. Natascha Boudewijn kende ik in het geheel niet en waarom ook niet het werk van een moestuinbeheerder besproken.

Het gaat tenslotte bij Plantaardigheden bijna altijd over het groene vuur of virus dat uit een werk moet spreken dat besproken kan en misschien wel moet worden.

Om niet teveel de nadruk te leggen op culinaria boeken, deze drie recente boeken in één bespreking en wel om de redenen dat ik geen kok ben, dat is het departement van mijn broer en die woont te ver weg om te raadplegen, ik doe onrecht aan de enorme hoeveelheid kookboeken en andere goedbedoelde werken over het kweken van groenten en het bereiden ervan.

Eigenlijk zou er een aparte website voor kookboeken moeten zijn alleen, de boekbespreker kan het dan onmogelijk in zijn eentje af. Ik kreeg van een uitgever een fondslijst binnen met een hele afdeling kookboeken in een schier onmogelijk aantal variaties. Ook bestaat het gevaar dat de andere helft van mijn trouwboek me vaker dan me lief is de keuken in jaagt om het een en ander uit te proberen. Ik vind koken leuk maar het mag niet te gek worden.

Waarom deze boeken dan wel?

Puur Plantaardig omdat Antoinette al eens eerder een kookboek samen met mijn andere broer maakte en dat schept toch stiekem een band en mijn dochter heeft nog nooit vlees of vis hoeven eten en heeft dat ook nooit gedaan, die lust naast De Dikke Vegetariër best nog een puur plantaardig boek naast die andere van Antoinette. Daarenboven had onze sitemaster een zwak voor de eerder genoemde partij. Green Delicious van Natascha Boudewijn omdat het is vormgegeven door de auteur zelf en die vorm is leuk en beeldend. Over het derde boek hebben we al een reden opgegeven.

Beginnen we met Puur Plantaardig, lekker snel, lekker makkelijk, lekker gezond, Jacinta Bokma kun je op het wereldwijde web  tegenkomen op www.devegetarier.nl . De recepten zijn inderdaad niet te ingewikkeld, de vormgeving is tegenwoordig bijna net zo belangrijk als de geboden lectuur. De fotografie van Piroshka van der Wouw, de schotelopmaak van Richard Jacobsen en Art & Cooking op smaak gebracht door Annelies Morris en vormgegeven door CO2Premedia maken het boek snel raadpleegbaar daarvoor in vijf hoofdstukken verdeeld. Natuurlijk ontbijt/lunch, voorafjes, hoofdgerechten, taartjes en ander zoet en feestjes en vrienden. Dat laatste is tegenwoordig heel belangrijk want je kookkunde moet ook door anderen dan het eigen huishouden op prijs worden gesteld.

Met kleuren worden de rubrieken aangegeven. De recepten beginnen met vier eters en gaan vaak over op vijf tot zes disgenoten. Dat vraagt om een vertaalslag naar kleinere huishoudens. Tenzij je vanuit de keuken alleen het werk voor groepen wil citeren. Het taalgebruik is een beetje hip, misschien een beetje te. De citaten van uit de keuken zijn echter goed en lekker. Waar het werk van Jacinta te onderscheiden is van dat van Antoinette is me niet helemaal duidelijk geworden. Stiekem vermoeden is, dat de naam Hertsenberg belangrijker is dan het door haar aangeleverde werk. Bij gelegenheid zal ik het eens navragen. Maar is dat van belang?

De smaakmakers van kruiden lijken af en toe wel heftig, maar vallen mee in de praktijk.

Green Delicious is een ander chapiter, of hoofdstuk zo u wilt. Voorwaarde om het maximale eruit te halen voor dit boek is het bezit van een lapje tuin. Het boek is niet veganistisch en dat sluit beter aan op mijn eigen voorkeur. Een stukje kaas hier en daar, dat gaat er bij mij wel in.

Het levert stof tot inrichting van uw stadstuin tot wat Natascha een Jardin potager noemt. Dat is dan een samengaan van sierplanten met een eetbare component en pure groenten en fruit.

In het boek Andere Groenten  komt dat ook aan de orde, alleen zijn de groenten die daar in staan minder gemakkelijk voor handen dan in Green delicious . De titel van het boek is een beetje “middle of the road” en heeft overeenkomsten met de “delicious” serie van uitgever Fontaine van het volgende boek. Dat kan niet gezegd worden van het culinair gebodene.  Puur koken met je eigen oogst is de subtitel en die geeft heel aardig weer wat Natascha wil zeggen. Ze heeft zelf voor de fotografie gezorgd behalve dan de foto’s waar ze zelf op staat. De tekst en de ‘styling’ heeft ze ook zelf in de hand gehouden en het ontwerp van de omslag en het binnenwerk is van Susan de Loor.

Dat resulteerde in een charmant voorkomen, hetzelfde mag van Natascha gezegd worden, zelfs haar kat kan er mee door. Maar dat heeft niets met de inhoud van doen. Groen zijn de groenten soms allerminst, de kleurige schotels en hapjes spatten af en toe van de bladzijden.

Modern zijn wel de citaten in het Engels van Duitse poëten, maar we hebben het niet over de literaire aspecten. In dat opzicht is het goed dat het niet op gelijmd papier is gedrukt, het zou er te ‘glossy’ uit gaan zien. Het boek is ingedeeld naar de seizoenen en dat is voor een combi tussen tuin en keuken wel zo voor de hand liggend. De recepten zijn vaak verrassend en mediterraan van compositie. Dat zal wel komen doordat haar partner van die kant afkomstig is.

Dat valt bij mij thuis heel erg in de smaak. Culinaria Italia heeft een prominente plaats in ons huishouden, dus heeft het boek wel wat, in mijn ogen.

Om het bezwaar van moeilijk te verkrijgen groenten te ondervangen wat bij Andere Groenten speelt, heeft Natascha een lijst opgenomen van internet adressen waar zaden en plantgoed kunnen worden besteld. Dat is vooral heel aardig als je vaak thuis bent, zodat de bezorger het meteen bij je kan afleveren. Aangezien ik meestal thuis ben, afgezien van de rondjes met de hond, komen de bestellingen van mijn werkende buren, regelmatig bij mij als tussenstation terecht. Vertrouwd adres natuurlijk, ik hoop dat het van uw buren ook gezegd mag worden. Maar evenzo vrolijk is het nuttig om te weten waar je al die bijzondere groenten die in dit boek aan de orde komen met enige zekerheid verkregen kunnen worden.

De groenten met hun eigenaardigheden worden telkens besproken en daarna de verwerking ervan in recepten. Ook hier lijkt de smaakmakerij aan de heftige kant en valt toch mee in de praktijk. Het is weer anders en subtiel gebracht dan Puur Plantaardig. Kiezen tussen de twee doet mij meer naar Green delicious neigen.

Weer anders is het boek van Ria Loohuizen Kweepeer mispel en vijg met als subtitel Culinaire reis van Mesopotamië tot de Maghreb. Anders in die zin, dat het over drie vruchten gaat die in de loop der jaren ondergesneeuwd lijken te zijn geraakt door gemakkelijker te begrijpen fruit. Het is een bewerking van een eerder verschenen boek van haar hand Het Rijk Van Kwee en Vijg. Daar zijn er nogal wat van verkocht en bezitters van dat boek zullen nogal wat Aha-erlebnissen hebben bij het lezen van deze editie. Even zo vrolijk een fraai vormgegeven boek (Aperta, Jan Johan ter Poorten) met foto’s van Ria zelf. Dat in tegenstelling tot het eerder besproken boek Van Nature dat veel soberder van opzet is qua vormgeving. Het is een kwestie van smaak wat je mooier vind. En als er ergens fijn over getwist kan worden is het smaak. Dat gaat niet op voor de vijfenzeventig recepten die ze bij de verhandeling over de herkomst van de vruchten heeft geschreven, ik heb ze nog niet alle geprobeerd en ik ben nog niet verder gekomen dan die ik heb geproefd van mijn eigen vijgen, als ik de vruchten wil bedoelen van de twee soorten in mijn eigen burgermanstuintje. De paardenvijgen vinden alleen (on)genade in de bek van mijn hond.

Eén soort, met de grootste vruchten, komt van een tuincentrum en de ander met kleine pierevruchtjes, die maar hoogst zelden rijp worden heb ik uit Spanje gekregen, meegebracht door Pedro en Grace (goede kennissen van me) die daar in Spanje een huisje op het platteland hebben. Maar die zijn dan ook erg lekker als ze eenmaal rijp zijn.

Na lezing bent u in staat om de lastige kweepeer, de soms ronduit moeilijke mispel en de toegankelijker vijg op een juiste manier op uw bord te krijgen in de plezierige wetenschap dat u weet waarvandaan en wat ze in de geschiedenis hebben betekend. Dat laatste vind ik als plantengek weer zo aardig.

Dat kan een nadeel zijn in sommige gevallen, omdat je minder onbevangen in de natuur rondkijkt en altijd weer wat te ontdekken zoekt. Zelfs als je op tafel naar je bordje zit te staren kun je de vraag stellen: waar komt dat nu weer vandaan en wat steekt daar voor een verhaal achter?

Weten is eten, is het motto dan.

Ergens hoorde ik van een programma coördinator van de publieke omroep oreren dat koken uit zou zijn. Welnu, dat zou men niet beweren als je de fondslijsten van de uitgevers zou zien. Aan deze boeken heb ik, deze maand zeker, voorlopig genoeg.

Breda, december 2012.

Paul Munnik

Plantaardigheden.nu - Vragen en antwoorden en discussie